4 клас Урок 11 "Художні образи в музиці"

Музичне вітання
 

Роберт Шуман - один з найцікавіших композиторів, чиє життя одночасно захоплює, викликає співчуття і вражає. Його музичні твори зачаровують красою, яскравими образами, а особистість сповнена загадок.     Яким він був насправді? Дослідники відзначають, що Шуман знаходився в двох станах: шалено щасливий, що не міг навіть розмовляти, або надзвичайно пригніченому, в якому не міг вимовити й слова. До того ж він постійно був занурений в свій світ мрій. Цей нереальний світ композитор і переносив в свої музичні твори. Так, в "Карнавалі" Шуман відобразив всі свої дивовижні якості, всю суперечливу і емоційну натуру.
    Практично перші десять років свого творчого шляху Роберт Шуман присвятив саме фортепіанній музиці. Це були роки, наповнені небувалим ентузіазмом і надій. Саме в фортепіанній музиці розкривається індивідуальний стиль композитора, а також виявляються характерні риси його творчості в цілому. 
    "Карнавал" - це цикл з невеликих п'єс, які малюють яскраві картинки - гостей свята і саму атмосферу. 
    Фортепіанний цикл представляє з себе скоріше святкову картину, де давідсбюндлери стикаються з філістерами. Яскраво показана сама атмосфера свята, з миготять карнавальними масками. 
    Їх можна розділити на традиційні: "Панталоне і Коломбіна", "П'єро" та "Арлекін"; оригінальні: "Кокетка" і "Метелики"; фантастичні: "Танцюючі літери". 
Р.Шуман Фортепіанний цикл «Карнавал». 
Шляхетний вальс
Р.Шуман Фортепіанний цикл «Карнавал»
 Арлекін. 
Р.Шуман Фортепіанний цикл «Карнавал». Метелики

- Доберіть потрібні слова й охарактеризуйте лад, ритм, темп, динаміку, тембр і регістр кожного твору. 

    У вокальній музиці основою художнього образу є віршований текст, а розкрити образ допомагають засоби музичної виразності. Наприклад, у багатьох народних піснях втілено образи птахів.

Українська народна пісня «Летіла зозуля» 
(у виконанні Н. Матвієнко)

Українська народна пісня «Ой у саду соловейко» 
(у виконанні Т. Матвієнко)

- Про що розповідають прослухані твори?
- Який настрій створює кожна пісня?
- Визнач основні засоби виразності пісень та охарактеризуй голоси співачок.

Українська народнапісня 
«Ой ходила дівчина бережком»

Музичний розмір цієї пісні — 2/4. Він має дві долі: перша — сильна, друга — слабка.

Такт (лат. tactus) 
— частина музичного твору від сильної долі 
до наступної сильної долі

 
Об'єднайтесь у дві групи. Оберіть диригента/диригентку й улюблені шумові інструменти і створіть ритмічний супровід до пісні «Ой ходила дівчина бережком». 
Диригент/диригентка диригує за такою схемою: 
Кожна група відбиває свій ритмічний малюнок.
- Спробуй вигадати власну ритмічну імпровізацію.
- Запиши її четвертними і восьмими нотами, розділивши аркуш на чотири такти, а потім відтвори на шумовому інструменті.
- Чим цікава музика П. Чайковського, яка звучала на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар