Музичне вітання
- Які народні дитячі пісні ти знаєш?
- Чому ти вважаєш їх
дитячими?
Народні дитячі пісні є невід'ємною частиною українського фольклору. Завдяки ним діти ознайомлюються з навколишнім світом,
вчаться правильно поводитися.
Ці
пісні виховують доброту, чесність,
працелюбність, любов і повагу до
родини та рідного краю. Більшість
дитячих пісень звучить без музичного супроводу (а капела).
У давнину діти, як і ви, любили різні ігри, забави.
Окремі пісні діти вигадували та виконували під час ігор: лічилки, дражнилки, потішками, закличками, скоромовками.
Перед початком гри діти, зазвичай, промовляли лічилку, щоб визначити ролі кожного.
Лічилка
- невеликий віршик із лічбою в дитячій грі.
Виконується в чіткому ритмі.
Дуже часто саме дітлахи різного віку допомагали батькам по господарству, зокрема, пасти гусей, овець, корів. Звідси й виникли назви ігор: "Гуси", "Кози", "Квочка".
Бігли коні під мостами
З золотими копитами.
Дзень, брязь - вийшов князь!
Тут циганка ворожила,
Шматок сала положила.
Ось воно є - щастя твоє!
Гра-лічилка "Котилася торба з великого горба"

Відвіку народна мудрість давала вихід негативним емоціям дитини у слові, яке супроводжували рухи, стрибки, гримаси - у дражнилках.
Дражнилка
- ритмізовані вислови, якими одні діти виражають власне недружнє ставлення до інших
Дражнилки
Забавлянки супроводжується відповідними рухами та жестами, покликаними фізично зміцнювати дитину, створювати радісний та бадьорий настрій.
Забавлянка
— музично-поетичний або ритмізований твір, завдання якого — впливати на фізичний та духовний розвиток дитини.
Забавлянка "Сорока-ворона"
- Про що йдеться у кожному творі?
- Які пісні лунали: професійні, народні чи професійні в народному дусі?
- Обґрунтуй свою думку.
- Які особливості дражнилок, лічилок та забавлянок тобі вдалося розпізнати?
Дитячий фольклор
— народна творчість, присвячена дітям і створена дорослими або самими дітьми, що передавалася з уст в уста.
Народна пісня супроводжувала людину від самого її народження. І найперша з них - та, яку співають матусі своїм діткам перед сном.
- Пригадайте, як вона називається?
Це - колискові.
- Розглянь картини (с. 85).
- Зверни увагу на образи матері і дитини.
- Які почуття викликали в тебе ці образи?
В колискових піснях йдеться про котика, про вовка, про ведмежатка, а ще незвичні образи: Сон, Дрімота.
Колискова
— лірична пісня, яку виконують, заколисуючи дитину, аби її приспати
Заколихуючи свою дитинку, кожна матуся бажає їй
здоров'я, добра та щасливого життя.
Важливим для колискових пісень є і звуковий
(ритмо-мелодійний) компонент.
Колискові виконують тихо, наспівно, у середньому регістрі.
Ритм —
повторювальний, темп — спокійний, монотонний,
з ефектом гойдання.
Українські колискові пісні:
«Повішу я колисочку»
(у виконанніО.Гури)
«Ой ходить сон коло вікон»
(увиконанні
К. Цісик)
- Про що розповідає кожен твір?
- Охарактеризуй темп,
ритм, регістр і мелодію обох пісень.
Придумай нескладну мелодію на віршований текст. Заспівай свою колискову пісню.
Пішов котик у лісок,
знайшов котик поясок,
за люлечку прив'язав
та дитину погойдав.
А-а-а! А-а-а!
Н. Май. «Червона калина»
Супроводжуй своє виконання грою на улюбленому
шумовому інструменті.
Виконай малюнок до однієї з колискових пісень, яку ти
слухав/слухала на уроці.
Немає коментарів:
Дописати коментар