4 клас Урок 20 "Художні образи в дитячому фольклорі та іграшках"

  Музичне вітання
- Які народні дитячі пісні ти знаєш?
- Чому ти вважаєш їх дитячими?
    Народні дитячі пісні є невід'ємною частиною українського фольклору. Завдяки ним діти ознайомлюються з навколишнім світом, вчаться правильно поводитися. 
    Ці пісні виховують доброту, чесність, працелюбність, любов і повагу до родини та рідного краю. Більшість дитячих пісень звучить без музичного супроводу (а капела). 

    У давнину діти, як і ви, любили різні ігри, забави.
 Окремі пісні діти вигадували та виконували під час ігор: лічилки, дражнилки, потішками, закличками, скоромовками. 
    Перед початком гри діти, зазвичай, промовляли лічилку, щоб визначити ролі кожного. 
Лічилка
- невеликий віршик із лічбою в дитячій грі. 
Виконується в чіткому ритмі. 
    Дуже часто саме дітлахи різного віку допомагали батькам по господарству, зокрема, пасти гусей, овець, корів. Звідси й виникли назви ігор: "Гуси", "Кози", "Квочка". 
Бігли коні під мостами
З золотими копитами.
Дзень, брязь - вийшов князь!
Тут циганка ворожила,
Шматок сала положила.
Ось воно є - щастя твоє!
 Гра-лічилка "Котилася торба з великого горба"
 
    Відвіку народна мудрість давала вихід негативним емоціям дитини у слові, яке супроводжували рухи, стрибки, гримаси - у дражнилках. 
Дражнилка
- ритмізовані вислови, якими одні діти виражають власне недружнє ставлення до інших

"Грицько пикатий, 
Соломою напхатий, 
Гвіздочком прибитий, 
Щоб не був сердитий"

Дражнилки
    Забавлянки супроводжується відповідними рухами та жестами, покликаними фізично зміцнювати дитину, створювати радісний та бадьорий настрій.
Забавлянка 
— музично-поетичний або ритмізований твір, завдання якого — впливати на фізичний та духовний розвиток дитини.
Забавлянка "Сорока-ворона"
- Про що йдеться у кожному творі?
- Які пісні лунали: професійні, народні чи професійні в народному дусі?
- Обґрунтуй свою думку. 
- Які особливості дражнилок, лічилок та забавлянок тобі вдалося розпізнати?
Дитячий фольклор 
— народна творчість, присвячена дітям і створена дорослими або самими дітьми, що передавалася з уст в уста.

    Народна пісня супроводжувала людину від самого її народження. І найперша з них - та, яку співають матусі своїм діткам перед сном. 
- Пригадайте, як вона називається?
    Це -  колискові. 
- Розглянь картини (с. 85). 
- Зверни увагу на образи матері і дитини. 
- Які почуття викликали в тебе ці образи?
 
 В колискових піснях йдеться про котика, про вовка, про ведмежатка, а ще незвичні образи: Сон, Дрімота.
Колискова 
— лірична пісня, яку виконують, заколисуючи дитину, аби її приспати

    Заколихуючи свою дитинку, кожна матуся бажає їй здоров'я, добра та щасливого життя. 
   Важливим для колискових пісень є і звуковий (ритмо-мелодійний) компонент. 
    Колискові виконують тихо, наспівно, у середньому регістрі. 
    Ритм — повторювальний, темп — спокійний, монотонний, з ефектом гойдання.
Українські колискові пісні: 
«Повішу я колисочку» 
(у виконанніО.Гури)
«Ой ходить сон коло вікон»
(увиконанні К. Цісик)
- Про що розповідає кожен твір?
- Охарактеризуй темп, ритм, регістр і мелодію обох пісень.     Придумай нескладну мелодію на віршований текст. Заспівай свою колискову пісню. 
Пішов котик у лісок, 
знайшов котик поясок, 
за люлечку прив'язав 
та дитину погойдав. 
А-а-а! А-а-а!
 Н. Май. «Червона калина»
    Супроводжуй своє виконання грою на улюбленому шумовому інструменті. 
    Виконай малюнок до однієї з колискових пісень, яку ти слухав/слухала на уроці.

Немає коментарів:

Дописати коментар