Музичне вітання
Балет зародився наприкінці XV століття в Італії, де можновладні князі наймали професійних майстрів танцю для постановки пишних видовищ, щоб справити враження на знатних гостей. Крім елементів драми, ці вистави включали великі танці-ходи у виконанні придворних дам і кавалерів.
Слово «балет» має французьке походження і означає «танцювати».
Балетна вистава об’єднала в собі музику, хореографію, пантоміму, сценічну дію, літературу, образотворче мистецтво.
Як і в опері, літературною основою балетної вистави є лібрето.
У творенні балету беруть участь
танцівники/танцівниці і балетмейстер,
Балетмейстер/балетмейстерка — майстри балету, «творці танцю», люди, які втілюють на сцені задум композиторів і лібретистів, тобто автори і постановники балетів, хореографічних мініатюр, танців.
симфонічний оркестр і диригент/диригентка,
Роль музики в балеті дуже вагома: музика тісно взаємодіє з хореографією, відображає все те, що відбувається в сценарії, дає музичні характеристики головних герої балетної вистави.
художники/художниці по костюмах
Лібретисти пишуть сценарій мовою слів, композитор — мовою звуків, а балетмейстер/балетмейстерка розповідають історію мовою рухів і жестів, використовуючи пантоміму.
Пантоміма — від грецького «актор, який грає за допомогою одних рухів тіла, все відтворює наслідуванням»
— це рухи, жести, якими танцівники й танцівниці ніби розмовляють одне з одним. За допомогою пантоміми передається зміст вистави, розвиток її сюжету.
Балетна вистава ділиться на акти, сцени й окремі номери. Основними видами танцю в балеті є класичний танець і характерний танець, до якого, відносяться народні та національні танці, перероблені для виконання в балетній виставі.
Кожен із цих танців розподіляється на сольний та ансамблевий (кордебалет).
Кордебалет (від франц. — особовий склад)
— колектив танцівників і танцівниць, які виконують групові, масові танці і сцени.
Роль кордебалету аналогічна хору в опері.
Богдан Павловський
Балет «Білосніжка та семеро гномів»
(за мотивами казки братів Грімм)
«Білосніжка»
«Гноми»
«Королева-мачуха»
«Принц і Білосніжка»
- Як музика передає характер головних героїв/героїнь?
- Порівняйте музичні інтонації героїв/героїнь.
- Які музичні портери створив композитор?
- Які танці — сольні чи ансамблеві ви побачили у цій виставі?
- Опишіть костюми головних героїв/героїнь.
- Спробуйте пластично передати характер музики.
Пограйте у гру «Пластичний етюд».
Слухайте музичні фрагменти з балету та відтворюйте образи головних героїв виразом обличчям і рухами тіла.
Об’єднайтесь в пари. Спробуйте без музичного супроводу передавати образи героїв і відгадувати образи, які передає ваш партнер/партнерша.
Пригадайте, що таке знаки альтерації. Поясніть, у яких фраг-
ментах відбуваються зміни в мелодії? Які?
«Козацькому роду нема переводу»
(музика М. Балеми вірші М. Воньо і П. Карася)
Об’єднайтесь в групи для створення проєкту. Оберіть тему «Зірки світового балету», «Балетні вистави світу».
Дізнайтеся про репертуар балетних вистав театрів світу й України та виконавців/виконавиць головних ролей. За допомогою планшету або телефону перевірте свої знання з теми, пограйте у гру «Магічний квадрат».
Україна дала світові велику кількість зіркових хореографів і виконавців: Броніслава і Вацлав Ніжинські, Серж Лифар, Павло Вірський, Григорій Чапкіс та інші.
За бажанням підготуйте повідомлення про митців. Дослідіть творчий шлях сучасних зірок балету.
Немає коментарів:
Дописати коментар