5 клас Урок 3 "Мова музики"

 Музичне вітання 
 
    Щоб навчитися розуміти мову музики, треба відрізняти основні елементи, з яких вона складається, відчувати своєрідні властивості кожного з них.

- Пригадайте, що ви знаєте про мелодію?

Найважливішим елементом мови музичного мистецтва є мелодія - "душа музики". Коли ми наспівуємо без слів та без супроводу улюблений мотив, - звучить лише мелодія. Це - основна музична думка вокального чи інструментального твору.
    Також дуже важливим елементом музичної мови є гармонія, яку ми чуємо, слухаючи супровід до мелодії. 

Мелодія
- музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом.

Гармонія
- співзвуччя, елемент музичної мови. 

- Пригадайте будь-яку мелодію: пісні, танцю, уривку з інструментального твору. Заспівайте її . 

    Зверніть увагу: музичні звуки, поєднуючись один із одним, сприймаються по-різному. Одні - як стійкі. На них композитор і закінчує пісню або інструментальну п'єсу. А інші звуки викликають відчуття незавершеності і вимагають руху до стійкого звуку. 

- Пригадайте, що таке лад. Які бувають лади?

Лад
- обє'днання звків, різних за висотою, 
що тяжіють один до одного.

Тоніка
- це настійкіший, основний звук ладу.

- Від чого залежить динаміка музичного твору?
- Які музичні твори можуть розрізнятися за темпом? 

    Звичайно, композитор не зможе передати всю красу музики, не використовуючи динаміку. Завдяки динамічним відтінкам музика стає виразнішою й емоційнішою. В перекладі з грецької мови слово "динаміка" означає "сила" . Отже, цей елемент музичної мови пов'язаний із гучністю звучання. 
    Виразність музики, її характер і настрій залежить і від швидкості виконання твору - темпу. Основний темп виконання музичного твору позначається італійським терміном на його початку.

Попрацюємо разом! Роздивіться репродукцію картин із циклу "Соната весна" видатного литовського художника та композитора Мікалоюса Чюрльоніса. Поясніть, чому одна з них називається "Анданте", а інша - "Алегро". Аргументуйте та обговоріть різні версії. 

П.Чайковський "Італійська пісенька" 
з дитячого альбому

П.Чайковський "Старовинна французька пісенька"
з дитячого альбому
- Слухаючи твори П.Чайковського, простежте за елементами музичної мови.
- Як засоби виразності допомагають створити музичні образи, передати настрій творів?
- Перегляньте фрагменти мультфільму "Дитячий альбом", порівняйте свої фантазії  з образами, що виникли в уяві художників-аніматорів.

О.Янушкевич "Веселкова"

Немає коментарів:

Дописати коментар