Сьогодні поряд із народною і класичною музикою, найчастіше у програмах радіо і телебачення, у кінофільмах і комп’ютерних іграх лунає сучасна музика у виконанні на електронних інструментах – електрогітарах, синтезаторах.
З появою електронно - акустичної апаратури виникають нові можливості для композиторів і виконавців. Зароджується новий напрям мистецтва – електронна музика.
Музичний словничок:
Електронна музика
– музика, створена з використанням електронних музичних інструментів і технологій (часто за допомогою спеціальних комп’ютерних програм).
У 1948 році французький інженер – акустик П’єр Шеффер створював чимало шумових дослідів. Саме вони згодом стали основою конкретної музики, яка в подальшому вплинула на розвиток електронної музики.
Конкретна музика
- це сукупність викривлених (перекручених) природних шумів, для якої характерна відсутність мелодії.
Ідеться про такі шуми як плескіт морських хвиль, шелестіння листя, спів пташок, завивання вітру, стукіт крапель дощу, а також звуки молотів, поїздів, машин.
Найвідомішою роботою в даному стилі є «Електронна поема» Едгара Вареза, яка вперше прозвучала на відкритті Брюссельської всесвітньої виставки у 1958 р. і згодом стала її гімном.
Конкретна музика різнобічно вплинула на формування великої кількості стилів електронної музики. Зважаючи на складність роботи з обладнанням того часу, електронна музика не отримала в даний період широкого поширення. Однак у 90- х рр. відбулося повторне відродження електронної музики.
Для її виконання використовували вже електромеханічні музичні інструменти, наприклад електрогітари, синтезатори й комп’ютери.
Усі ці інструменти стали доступні не лише професійним студіям звукозапису, а й широкому загалу. Тому електронна музика, яка раніше розвивалася переважно композиторами академічного напрямку, стала частиною поп – культури.
Легендою музичної електроніки, піонером і лідером електронної музики вважається Карлхайнц Штокхаузен, автор понад трьохсот творів у цій галузі.
Портрет митця
Карлхайнц Штокхаузен (1928 - 2007) - німецький композитор, засновник музичної електроніки. Народився в селищі поблизу Кельна, в родині вчителя. У підлітковому віці залишився сиротою і заробляв на життя на фабриці, у військовому лазареті, охоронцем автостоянок. Завершив з відзнакою Вищу музичну школу в Кельні, навчався в Парижі у композитора О.Мессіана.
У різні роки очолював студію електронної музики, був звукорежисером, виступав як диригент і піаніст. Незвичні експерименти зі звуком, міксування відомих тембрів із «живою» електронікою часто не знаходили розуміння у сучасників і музику композитора за його життя різко критикували.
Слухання Карл Штокхаузен, цикл «Звук.24 години дня. 13 . Космічні пульси».
Російський інженер Лев Сергійович Термен передбачав появу сучасного синтезатора і звучання електронної музики.
У 1920 р. він винайшов терменвокс -електромузичний інструмент, на якому звук витягується шляхом переміщення рук виконавця в електромагнітному полі поблизу металевої антени. Терменвокс може звучати як скрипка, віолончель, флейта. Інструмент призначений для виконання будь – яких (класичних, естрадних, джазових)музичних творів, а також для створення різних звукових ефектів (спів птахів, свист та ін.).
Л.Термен вважав, що самий вдалий твір для демонстрації можливостей терменвоксу - "Вокаліз" С.Рахманінова
У 1920 р. він винайшов терменвокс -електромузичний інструмент, на якому звук витягується шляхом переміщення рук виконавця в електромагнітному полі поблизу металевої антени. Терменвокс може звучати як скрипка, віолончель, флейта. Інструмент призначений для виконання будь – яких (класичних, естрадних, джазових)музичних творів, а також для створення різних звукових ефектів (спів птахів, свист та ін.).
Л.Термен вважав, що самий вдалий твір для демонстрації можливостей терменвоксу - "Вокаліз" С.Рахманінова
Слухання
Л.Термен терменвокс - "Вокаліз" С.Рахманінова
Виконання пісні "Гей, ви козаченьки"
Немає коментарів:
Дописати коментар